SAHABAT SETIA SAJ

Wednesday, August 10, 2011

DR.ASRI : MASIH BERDENDAM KES DITANGKAP DAHULU ?

salam 1 Malaysia


Demi Islam, SAJ gagahkan juga ntk buat posting tentang apa pandangan SAJ tentang isu gereja dan JAIS ni.

 Benar, Dr.Asri mengatakan, sampai bila kita hendak tunduk kepada undang-undang sedangkan kita perlu menggunakan hujah ntk mempertahankan mengenai Islam.

SAJ tak nafikan, hujah itu penting kerana sesuatu hukum itu diputuskan atas hujah yang disandarkan daripada Quran dan Sunnah. Akan tetapi, dalam hal memurtad dan menyebarkan agama Kristian ini, takkan nak dibiarkan dan nak menunggu hujah pula...

di manakah peranan UTAMA kita sebagai umat Islam untuk mempertahankan kesucian agama Islam  ???? Adakah hujah ini bukan hujah UTAMA yang kita perlu sandarkan ??? 

 Sekiranya perkara ini berulang, adakah kita sebagai umat ISLAM perlu tunduk kepada acara ataupun upacara yang dijalankan oleh gereja ke atas umat Islam kita ???? Adakah HUJAH dapat menyelesaikan kemelut ini ??? 

Kita kene paham, undang-undang dibuat untuk kemudahan manusia yang hidup di dunia ini. Kalau tak ada undang-undang, kehidupan manusia akan menjadi kelam kabut. Siapa yang nak jawab ??? HUJAH saja ker ?? Alamatnya, beribu kes tertangguh kerana HUJAH.

SAJ dapat rasakan, Dr.Asri menyatakan HUJAH itu lebih relevan daripada undang-undang kerana BELIAU ditangkap ketika adakan ceramah tidak berlesen. Bagi beliau, tangkapan itu tidak patut dilakukan kerana UNDANG-UNDANG !!! Sekiranya kerana HUJAH, mungkin beliau akan terlepas daripada tangkapan.

Ini sekadar pandangan SAJ kerana nampak gayanya, Dr.Asri ini agak melenting dan kurang sependapat selepas kes beliau ditangkap kerana UNDANG-UNDANG.

Apapun, kita kene bersikap tegas tangani isu ini. Apabila banyak suara yang masuk campur, hal ini lebih rumit dan SAJ PELIK dengan orang ISLAM fahaman POLITIK ini yang lebih mendahulukan POLITIK KAFIR berbanding ISLAM itu sendiri !

JAIS pun nak dipertikai, lepas ini, apa lagi ??? Dimanakah undang-undang ISLAM kalau JAIS pun orang Islam pertikaikan ! Dasar rancangan KAFIR nak runtuhkan institusi raja mahupun institusi ISLAM dalam Malaysia ini !! Inilah rakan PAS !


5 comments:

  1. Ada orang Islam kata hujah dapat selesaikan masalah antara GMDU dengan pihak yang satu lagi. Betul ke? Sudah banyak manakah hujah berjaya selesaikan kes-kes seumpama itu?

    Hujah kalau mahu digunakan sepatutnya terpakai dalam kes di mana isunya ialah pertikaian berbentuk salah faham tetapi bukan membabitkan perbuatan yang disengajakan atau dirancang rapi.

    Berhujah dengan pihak yang sengaja melanggari etika, melakukan kesalahan, sengaja 'mencuri' penganut agama lain, adalah tidak mungkin berhasil, malah mungkin lebih mengharu-birukan kerana majlis penghujahan (bagi isu seumpama itu) biasanya bertemu jalan buntu.

    Mungkin orang Islam ini boleh dihantar ke Kota London sebagai penghujah dan seterusnya membuktikan berhujah sememangnya mampu selesaikan keharu-biruan yang ditimbulkan oleh para perusuh!

    ReplyDelete
  2. murtad adalah satu jenayah TERBESAR dalam Islam....dalam undang2 jenayah islam murtad hukumnya bunuh setelah di beri masa bertaubat...cemana asri ni kata doktor...cakap berdegar2..bodoh betui

    ReplyDelete
  3. SAJ setuju dengan teguran sinis Anon 12.03 mengenai perusuh tu ntk diberikan HUJAH.

    Anon 2.03 : dr.asri tak nak tgk content serbuan JAIS iaitu MURTAD, tapi asyik bercakap mengenai KAEDAH. akhirnya, ISLAM tergadai kerana kaedahnya yang disanggah tak sudah oleh pelbagai pihak.

    ReplyDelete
  4. Tentang PANDANGAN dr.Asri..

    Boleh tahan gak kan pendapat Dr.Asri tu.. cuma nak tanya, sedang dr.asri jadikan Thailand, United Kingdom, Amerika Syarikat dan negara-negara di Eropah tu sebagai contoh..satu persoalan yang ingin saya LONTARKAN untuk Beliau?

    adakah negara tersebut "TELAH" MEMPUNYAI UNDANG-UNDANG yang MENCEGAH USAHA PENYEBARAN DAN DAKWAH AGAMA ISLAM kepada penganut agama lain ?? Jika tiada..ternyata dr.asri tersalah bagi pandangan.

    itulah bezanya di antara negara contoh dr.asri dengan negara MALAYSIA.

    Sedeyyy..

    ReplyDelete
  5. hehe lain kali banyak sikit bca kitab2 ulamak karang.. kadang bila cakap tanpa ada ilmu.. kita ibarat membodohkan diri sendiri bila bercakap dgn org lain.. pergilah banyakkan dngar ceramah dr.maza.. jgn sekadar dengar dri org ke orang, lepas tu komen sperti org bodoh dn beremosi..

    ReplyDelete