SAHABAT SETIA SAJ

Tuesday, July 22, 2014

KESIANNYER .... APA NAK JADI NI ?


Salam Ramadhan,

Salam Pray4Gaza, Pray4MH370, Pray4MH17,


Bulan ramadhan, bulan yang berkat, bulan yang dilimpahi rahmat bagi mereka yang merebutnya, dan bulan dugaan dan cabaran kepada umat, yakni, menahan nafsu makan, minum, tutur kata dan sebagainya. Juga, cabaran untuk negara-negara Islam dunia dengan pelbagai bentuk ujian yang diberikan. Segalanya kehendakNya untuk menguji kita.




Gaza dengan bedilan bertubi bola api tanpa sepi.
Syria dengan kekejaman pergaduhan dua puak,
Mesir, dengan keangkuhan menyekat misi bantuan Gaza,
dan MALAYSIA, dengan nahas MH17 yang ditembak puak pemisah Ukraine.
Allahu Rabbi... dugaan sungguh kepada kita.

Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Itu tugasan berat yang perlu digalas PM DS Najib mengenai nahas MH17. Kita kehilangan pakar saintis, pensyarah, bakal pemimpin, anak, bapa, ibu, adik, abang, kakak, keluarga. Kehilangan sumber rezeki keluarga, kehilangan gelak tawa manja adik, kehilangan rindu yang tak terubat, kehilangan rakan yang penyabar, kehilangan kenangan manis yang ditinggalalkan hanya beberapa jam sebelum mereka hilang terus dari dunia ini.

Di awal skuad kecemasan di hantar ke Kiev, kita juga hadapi sedikit kesukaran, namun, atas tindakan bijak rundingan dengan negara tersebut, sedikit demi sedikit berjaya diharungi. Berkat doa sekalian rakyat Malaysia juga.

Tahniah kepada DS Najib yang menggesa PBB untuk mengutuk serangan ke atas MH17 dan mengambil tindakan sewajarnya kepada yang bersalah. Turut membantu memikul tugasan ini, DS Hishammuddin, yang dahulu pernah mengendalikan tragedi MH370 dengan jayanya. Beliau sebagai Menteri Pertahanan memainkan peranan penting mewujudkan rundingan dengan negara rusia/ukraine untuk membolehkan misi bantuan Malaysia diberi jalan mudah dan dilindungi daripada serangan pengganas di negara yang sedang bergolak itu.

Pengalaman yang ada pada DS Hisham dipelajari oleh menteri pengangkutan yang baru, DS Tiong Lai. Di awal nahas MH17 ini diberitakan, DS Hisham adalah yang terawal bersama PM mengharungi tragedi yang menyayat hati. Mereka bersengkang mata memikirkan pelan tindakan yang perlu dilakukan.

Tepat sekali tindakan DS Hisham untuk turut serta di belakang DS Najib. ini kerana, berdasarkan reputasi DS Hisham, beliau sangat teliti untuk menyampaikan sesuatu maklumat kepada umum. Maklumat tersebut disampaikan jika benar-benar telah disahkan oleh pakar. Andai orang yang mudah melatah, senang saja maklumat yang tidak tepat dinyatakan, tetapi tidak bagi DS Hisham. Pengalaman memang banyak mengajar beliau untuk mengawal apa yang perlu disampaikan kepada umum dan memastikan perkara itu sahih sumbernya. Sikap ini penting dan bagus kerana, jika maklumat disampaikan belum dipastikan kebenarannya, ianya akan menganggu proses tindakan yang dilakukan.

Sekalipun DS Hisham sibuk menguruskan perkara lain sebagai menteri pertahanan, beliau tidak lupa untuk memikirkan perihal MH17 yang mungkin dirasakan cukup dekat dengannya,memandangkan, nenek (jika tak silap) merupakan salah seorang mangsa nahas tembakan pesawat Malaysia Airlines.

Kini, kotak hitam dipulangkan semula kepada Malaysia oleh ketua puak pemisah. Kita doakan agar mereka yang terlibat menguruskan bangkai pesawat, serta mayat penumpang diberi laluan mudah agar segalanya berjalan lancar.

SAJ kongsikan sedikit gambar-gambar di sini :

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Wednesday, July 16, 2014

SHOOT ON SIGHT ATAU TRIGGER HAPPY ? PENIN KEPALA NAJIB.


pepagi kecoh insiden #CDM25. Adoi la, walau apa sekalipun, perlu hormat orang. sekalipun marah, sekalipun geram, sakit hati,atau naik hantu, biarlah hantu casper je (hantu baik le sikit kot), jangan la nik hantu jembalang, buruk benor weh ! kita perlu tegas untuk katakan dia salah, dan tuntut bayaran, tapi tak perlu tengking, pukul kereta orang mcm samseng. tak perlu. dia tak lari ke mana pun. sekalipun dia lari, amik no plat kereta, settle kat polis. kita ada undang-undang.



Cakap tentang undang-undang, terpalit lagi isu Sabah tentang Shoot on Sight. KDN kata, ok, boleh tembak. PM kata, jelas kan SOP dulu, begitu juga menteri yang bertanggungjawab, DS Hisham.

Rata-rata tak bersetuju dengan PM dan DS Hisham, katanya, nak tunggu sampai bila ? Ye, SAJ faham apa yang kita biasa fikirkan. Kita nak benda settel segera. Kita nak gertak dan beri ketakutan kepada penceroboh.



TETAPI, andai tembakan itu mengenai orang awam yang tak bersalah, siapa nak jawab? Rasanya, terpalit juga kat DS Hisham kan? Makanya, kerana itu, PM kata, jelaskan dulu SOP yang hendak dijalankan yang lebih tegas dan keras. Then, baru boleh laksana. Biar perkara ini, ada hitam putih, sebab, jika berlaku apa-apa, ianya telah didokumentasikan.

Pihak pro kerajaan, memang la akan cuba untuk terima jika tersalah tembak civilian, tetapi,puak sebelah sinun tu, mau tak jadi isu ??? gegak gempita dorang akan canang dalam laman media. Banyk kes, yang PDRM terpaksa lepaskan tembakan kerana didapati "suspek" dicurigai, tup-tup, puak sinun nak membela. Kalau korang ingat la, kes tembak mati 5 samseng kat Penang, yang Rayer nak jadi peguambela tu. Tengok, itu pun dah jadi kes politik tak pasal-pasal.

So korang, let ATM presents their SOP dulu dengan tepat dan jelas. Kita percaya, apabila ianya telah di SOP kan, kita boleh bertindak. DS Hisham tidak mahu kekeruhan berlaku dengan lebih teruk jika berlaku tembak-menembak yang tidak terkawal di Sabah.

Jika anggota keselamatan kita tembak, puak yang dipercayai puak Nur Misuari tu, akan buat serangan balas, dan benda akan jadi lebih berlanjutan, maka, di samping adanya SOP, mereka akan memikirkan strategi keselamatan yang lebih cekap jika berlaku serangan balas.

Pihak kita kena berfikir lebih jauh untuk elak kecaman puak sinun yang menanti kesilapan demi kesilapan yang dilakukan. Apa yang DS Hisham buat tu, adalah kerana berfikir jauh agar kesilapan besar tidak berlaku yang lbih menimbulkan huru-hara. Cuma SAJ harap, cepatlah DS Hisham uruskan keselamatan Sabah ni apabila pulang daripada Lubnan.


Friday, July 11, 2014

DULU LEMBIK. SEKARANG ???


Salam semua.. salam 1 Malaysia,

Diam tak diam, dah 13 hari berpuasa, Alhamdulillah.
Msih berbaki 17 hari untuk kita semua merebut peluang yang hanya datang stahun sekali sahaja.
Kalau sukar nak buat amal yang susah (susah ke?), buatlah mana yang mampu, walaupun hanya menderma RM1 sahja, sudah memadai. easy kan ?

Dalam kita berpuasa, jgn lupa Palestine yang diserang bertubi puak Zionis.
Doakan untuk mereka. sesungguhnya, mereka kuat menghadapi ancaman itu, kalau d Malaysia, belum tentu lagi kan. Agak2, ada yg da ready jika terjadi 13 Mei, royan DAP ?

Bnayak peristiwa berlaku baik di Malaysia, mahupun dunia.
Walaupun isu-isu baru terpampang didada akhbar, namun, masih ada di antara kita tertanya tentang misteri mh370.

Aha, kan ??? masih belum berakhir. Kita mengharap agar, aset yang dihantar ke sana, dengan peralatan yang canggih dan sofistikated, dapat merungkai kebuntuan misteri ini. Ds Hisham yang turut membantu DS Tiong Lai untuk meneruskan misi mencari, masih kuat dan kental menyusun strategi bersama pakar-pakar penyiasat.


ramai yang meneka, DS Hisham bakal meneruskan kesinambungan legasi UMNO dan BN apabila melihat reputasi beliau yang semakin baik setelah kendaliannya tentang mh370. Beliau kini dilihat agresif melakukan tugasmya sebagai Menteri Pertahanan. Dapat dilihat apabila beliau mengemukakan peruntukkan untuk mendapatkan sistem radar yang baru bagi menggantikan radar yang telah berusia 15 tahun. Beliau juga giat dengan isu ESSCOM bagi memastikan keselamatan negeri Sabah. Terkini, isu militan, dan beliau akan memastikan, mereka yang terlibat akan dikenakan hukuman undang-undang. Beliau tidak akan memilih bulu dlam isu militan ini.

Segala perkara ini, dipandang serius oleh beliau untuk memastikan pertahanan negara, keselamatan negara dalam keadaan baik. Ds Hisham kini dilihat matang berdepan isu, berdepan tanggunggjawab, dan dalam masa yang sama, beliau mesra dengan orang ramai. Beliau disenangi pelbagai golongan.


SAJ berpendapat, tidaklah menjadi masalah andai beliau mula dinaikkan. Beliau kini dalam proses untuk lebih. matang dlm politik. Beliau mempunyai semangat Melayu yang tinggi, yang digeruni puak-puak pembangkang. Ingat, apabila semangat juang, semangat melayu utuh dalam diri seseorang, faktor ini menjadi kelebihan yang dperlukan. Kita perlukan orang yang lantang, orang yang kuat semangat dan tinggi nilai melayunya.

Jadi, tak perlu kita bersengketa. Siapapun, kita sokong.

Wednesday, July 2, 2014

BALA LAGI UNTUK HISHAMMUDDIN ?


Salam Ramadhan, salam 1 malaysia,

Bayangkan, kekecohan apa lagi akan berlaku jika LGBT Rally di halalkan di Malaysia.
Alangkan kes diplomatik pun kita dah gelebah (pencerobohan dan serangan seksual "straight"), inikan pula,jika ada kes LGBT berlaku dalam dan luar negara. kecohhhh beb !


Ni, diplomat ape kejadahnya melakukan jenayah ??? kalau rasa nak buat jenayah, resign dulu jawatan diplomatik tu ! Tak perlu nak menyusahkan orang.Pulak tu, menyusahkan negara ! ko tau tak, negara Penjenayah oiii !

kalau kaya sekali manapun ko tu, duit ko tak mampu nak bayar balik malu negara Malaysia menghantar diplomatik yang kunun dipercayai ini !

hampeh ko ni !
wahai diplomatik atau sesiapa sekalipun, andai nak buat jenayah tu, pause sekejap otak dan nafsu tu untuk fikirkan keluarga, kalau tak keluarga, diri sendiri ! kalau tak diri sendiri, fikirkan AGAMA ! berasap otak aku ni kerana diplomatik penjenayah ni !

ye, bulan puasa, kene banyak sabar. Kerana sabar lah, aku percaya kepada Kementerian Pertahanan dan Mindef untuk telus menyiasat isu ini.


as what DS Hisham says, beliau takkan melepaskan suspek dengan mudah jika didapati bersalah. Law tetap law ! Diplomat ke, ape ke, perlu di adili dengan jujur ! sekalipun keluarga dia menderita kerana isu jenayah nya, and NO WAY untuk dia dilepaskan dan DIKEBALKAN !

well DS Hisham, again, ujian untuk anda berdepan isu international. Rakyat memandang anda, menganalisa, memerhati dan ada yang boleh buat spekulasi. Maka, harapan agar isu ini ditangani dengan baik., sepertimana anda kendalikan isu MH370 yang telah merubah persepsi rakyat sebelum ini terhadap anda.

SAJ yakin, anda matang hadapi isu ini. Yang lepas jadikan sempadan dan pengajaran untuk anda terus cemerlang berbakti dan membuktikan kewibaan anda.


Ulasan selepas lepas geram :

Sebelum ini, SAJ ada posting tentang DS Hisham yang sering dilanda pelbagai isu pada mana-mana kementerian yang disandangnya.

Namun, harus di ingat, rezeki tu bukan saja datang dari sudut kegembiraan, tetapi dari sudut ujian yang Allah berikan.


Ujian yang datang, tanda Allah sayang. Ianya untuk mematangkan, mendewasakan dan agar kita kembali merujuk kepadaNya.



Sesungguhnya, ujian, dugaan dan cabaran atau org suka sebut "bala" ini, diberikan kepada orang yang mampu untuk hadapinya. Allah S.W.T. tidak akan membebankan seseorang itu melebihi kemampuannya.


Maka, jadikan ujian ini, satu keindahan untuk Ds Hisham menonjolkan diri dan membuktikan kredibilit dan kebolehan anda sebagai seorang pemimpin.

p/s : NO LGBT. NO SEXUAL HARRASSMENT !

Sunday, June 29, 2014

IZZAH SEDAR, PAPANYA TAKUT DENGAN HISHAMMUDDIN. DRAMA BERMULA ...



Salam Ramadhan Al-Mubarak.

SAJ sibuk kebelakangan ini menguruskan persediaan menyambut ramadhan, termasuk juga eid ul fitri. maklumlah, kalau boleh, SAJ mahu menumpukan ibadah tanpa memikirkan shopping raya. ramadhan setahun sekali,entah bertemu lagi, entah kan tidak...


dah lama SAJ nak komen dan ulas tentang berita daripada Astro Awani bertajuk " TRAGEDI MH370 TINGKATKAN POPULARITI HISHAMMUDDIN ". Klik sini untuk video : Berita Awani

Kabinet baru sudah diperbaharui, dengan terlantiknya menteri pengangkutan yang baru. Maka, adakah ianya juga pengakhiran tanggungjawab DS Hisham terhadap tragedi MH370 ??? Diharapkan, tidak. Kerana, DS Hisham telah berjanji untuk meneruskan misi pencarian, dan pendapat SAJ, DS Hisham telah menunjukkan rekod terbaik pengendalian beliau terhadap misi pencarian itu.

Secara hikmahnya, tragedi ini dilihat telah meningkatkan reputasi dan kepercayaan orang ramai terhadap DS Hisham setelah sebelumnya, port folio kementerian yang disandang tidak menunjukan rekod yang boleh dibanggakan. Bukan nya langsung tak ada, tapi mendapat sedikit kritikan.

walau apapun, kritikan itu sebenarnya telah mematangkan DS Hisham untuk menggalas tugas dan tanggungjawab yang rupanya lebih berat dari sangkaan. Ini yang bagus, apabila ada kritikan, tapi, kritikan itu telah membina jati diri DS Hisham. Ini lah jiwa pemimpin, yang jadikan kritikan sebagai nasihat terbaik untuk terus berbakti, bukannya menjadikan kritikan itu sebagai agen pemusnah yang merosakkan semangat juang.

MH370 memperlihatkan DS Hisham digeruni pihak pembangkang apabila beliau sentiasa berada dalam keadaan yang tenang dan bersedia berdepan soalan "maut" daripada wartawan. DS Hisham bukan calang-calang orang rupanya. Lumrah manusia, apabila ditekan, di ajukan soalan bertubi-tubi, soalan berbentuk sindiran, soalan berbentuk asakan, soalan berbentuk ugutan, pastinya, mula gelabah. Bila gelabah atau panik, mula nak naik angin, muka mula merah, pucat dan tak tentu hala, tapi DS hisham very cooooooolllll beb !


INILAH KEBERANIAN DS HISHAM.
GO AND BE WITH THEM DIRECTLY.

Ramai yang memuji tindakan dan cara beliau berdepan orang ramai yang bertanyakan tentang MH370 ketika di awal berita kehilangan pesawat itu. kagum, memang kagum wa cakap sama lu !!!

Terkini, Nurul Izzah gesa Menteri Pengangkutan baru, Tiong Lai untuk menubuhkan pasukan bebas untuk siasat MH370 ini. KLIK SINI UNTUK TERUS KE BERITA SINAR HARIAN.

Haaa...... korang nampak tak... nampak tak apa yang SAJ nampak.... Ini menunjukkan, pembangkang tak nak DS Hisham meneruskan misi pencarian itu, kerana dorang tahu, MH370 ini menaikkan reputasi beliau. Dorang nampak kredibiliti, kesungguhan, semangat yang ditunjukan DS Hisham akan menaikkan kepercayaan orang terhadap beliau dan seterusnya terhadap Barisan Nasional.




INILAH ANTARA WAJAH MEREKA YANG DIKATAKAN "ORANG KUAT AUTA" DALAM MALAYSIA.
 

Dorang gerun dengan "orang kuat"dalam BN. Kerana, dalam pembangkang hanya yang tinggal "orang tin kosong" ,  "orang sesaat", "orang drama", "orang auta putar" dan lain-lain lagi yang mana, tidak menguntungkan rakyat. Apatah lagi apabila dicanangkan DS Hisham mungkin menerajui Malaysia pada masa akan datang. Semakin gerun la mereka.





So, keep it up DS Hisham !!! Malaysian wants you to lead MH370. Teruskan perjuangan. Gegarkan pembangkang yang semakin takut dengan penerimaan baik orang ramai terhadap DS Hisham. Jagan kecewakan kami... SAJ sokong anda, DS Hisham and the rest !

Sunday, June 22, 2014

DAP MATI TANPA KESAN, PAS MULA PENUHI HOSPITAL, ANWAR ???



Sambil scroll scroll tengok status FB kengkawan, tengok2 dunia politik negara, SAJ terfikir tentang kelangsungan BN dalam negara.

Terfikir juga, adakah PR dengan era kehancurannya... iaitu zaman gaduh pemilihan cabang PKR, PAS yang terseleweng dalam landasan mencari kebenaran, atau DAP yang semakin singkat usia apabila sorang-sorang mati, terkini, Adun Bukit Asek.
 


Jawapan yang aku rasa, ya BN masih relevan TETAPI DENGAN SYARAT :

1. Bersatunya kita kerana perjuangan, bukan kerana harta.

2. Saling menyokong antara satu sama lain, walau pada hakikatnya, ada yang tidak berpuas hati kerana masing-masing ada "geng".

3. Down to earth. Turun padang. Dekat dan rapat dengan rakyat. Tak perlu nak berglemer pakai kot, kemeja bagai nak melawat kawasan. People choose and vote you not to see you showing off your "glamorous shirt" with all the bodyguards, but to meet you as what they hve see you before with a very simple t-shirt..... where people able to voice out their opinions, reports and so on.

4. Kikis kronisme, biarkan kroni itu bertapak dalam PR (geng khalid, geng azmin, geng mat sabu, geng nik ajis, geng kit siang, geng dyana sesumpah, etc)

5. Jadilah orang yang membantu PM untuk merealisasikan misi negara dengan bersikap jujur, telus, dedikasi dan semangat juang yang tinggi. PM melantik mereka yang dirasakan boleh melaksanakan tanggungjawab, jadi, kalau rasa tak reti nak buat kerja, jangan bebankan negara dengan adanya anda dalam kabinet PM !

6. Latih dan biarkan orang muda yang berpotensi duduk dalam parti. KIta kekurangan orang muda yang energetik. yang dah berusia tu, sokong dari belakang kepada orang muda, tak perlu la korang nak rebut jawatan / harta lagi. banyakkan lah ibadat di surau, masjid. bagi peluang kepada orang / anak muda.

antara "orang muda" yang boleh dijadikan harapan BN seperti Muhkriz, Khaled Nordin, Khairy, Hishammuddin dll.

Mereka ini ada banyak potensi untuk menjadi pemimpin BN akan datang. Siapapun mereka, sebanyak manapun geng mereka, kalau kita dalam satu parti, kita tunjukkan sokongan kepada mereka. Tak suka belum tentu tak elok, mana tahu, apabila ruang dan peluang diberikan, mereka boleh menonjol.


Masing-masing ada kelebihan. Mereka berusaha untuk memenangi hati rakyat dengan kembali yakin kepada BN. Tengok bagaimana Mukhriz mencuba sedaya upaya mengembalikan kegemilangan BN di Kedah setelah Kedah jatuh ke tangan PR pada PRU 12 dulu. Bukan mudah.


Tengok Khairy Jamaluddin, bagaimana menarik orang muda untuk mempercayai BN dengan program-program yang dijalankan.


Tengok DS Hishammuddin, bagaimana beliau berdepan pelbagai isu kritikal untuk memperlihatkan kepada rakyat usahanya untuk menyelamatkan keadaan. Masa beliau jadi KDN dulu, orang mencaci dia, kata menteri lembik, menteri bacul dan sebagainya. Tetapi, tahukah kita, lembik, bacul beliau itu untuk meredakan keadaan. Andai kekerasan digunakan, semakin keras lah tindak balas mereka yang sengaja mencari provokasi.

Menarik rambut dalam tepung, kene cara lembut, kalau kasar, rambut tak ditarik, tepung berselerak. dalam mendidik anak sekalipun, kalau keras sangat, anak akan melawan, guna pendekatan lembut anak akan lembut juga, harapannya. Kerana itu, beliau perlu berdepan dengan kaedah sesuai untuk tangani isu kritikal seperti demonstrasi jalanan.

Bayangkan jika tiada demo jalanan macai-macai PR, dah tentu rakyat yang melihat, tidak mengetahui perangai buruk mereka, iaitu membuat kerosakan, maki polis, pukul polis, pukul kereta polis, bikin kacau etc. jika DS Hisham terlalu keras, ianya juga akan menjatuhkan reputasi beliau yang dikatakan terlalu radikal dan autokratik.



Lihat kejadian MH370, beliau serius untuk meneruskan misi mencari, dan beliau sangat lembut hati kepada keluarga mangsa.

Sebab itu SAJ kata, jangan dipandang tak elok, kerana yang tak elok itu, mungkin ubatnya. Kita kene pandang meluas. Kredibiliti DS Hisham berdepan isu kritikal harus dijadikan sandaran untuk beliau menggalas tugas yang lebih mencabar. Yakini darah yang mengalir dalam dirinya. Yakini bahawa, setiap manusia, jika diberi peluang, mampu laksanakan. KIta yang perlu menyokong dan bersama-sama membawa perjuangan yang mengutamakan rakyat.

Apapun, SAJ sekadar berkongsi pendapat. SAJ bukanlah sesiapa di dalam parti, tetapi, semangat yang ada dalam diri SAJ untuk kelangsungan BN dan Malaysia, mungkin melebihi mereka yang menjadi ahli parti.


ayuh, bersatu kerana agama dan selamatkan Malaysia daripada musibah mereka yang ingin meruntuhkan perpaduan rakyat.